آشیان مهر تنکابن

ساخت وبلاگ

واردات خودرو موقتا ممنوع شد/ تصمیم رفع ممنوعیت با کارگروه ارزی
دولت تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از ارزبری کالاهای لوکس، واردات خودرو را موقتا ممنوع کند، این در شرایطی است که هم اکنون سیستم ثبت‌سفارش بر روی کلمه "خودرو" قفل است.

 به گزارش خبرنگار مهر، واردات خودرو به کشور موقتا متوقف شد؛ شبیه آنچه که در سال گذشته نیز اتفاق افتاد. اما این بار بیم آن می‌رود که دوباره دسترسی افرادی خاص به واردات، باز هم دردسرساز شود و شرایطی فراهم آید که عده‌ای بتوانند با استفاده از رانت‌هایی که در اختیار دارند، خودرو وارد کنند.

 این در شرایطی است که موضوع اختصاص ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس آنقدر ظرف ماههایی که کشور با مضیقه ارزی مواجه بود، خودنمایی می‌کرد که حتی پای مجلس را نیز به این بحث باز کرد و نمایندگان تصمیم گرفتند که طرح تحقیق و تفحص از واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع را در دستور کار خود قرار دهند، موضوعی که وزیر دادگستری برای بررسی آن چند وقتی مهلت خواسته است.

 البته استدلال دولت در زمینه ممنوعیت واردات خودرو این است که بتواند مدیریت واردات را انجام دهد و شرایط را به گونه‌ای پیش برد تا اولویت‌های 9 و 10 که خودرو هم جزو آنها است، نتوانند حتی به ارز اتاق مبادله‌ای هم دسترسی پیدا کنند، در حالی که هم اکنون دولت به صورت کلی، صورت‌مساله را پاک کرده است و واردات خودرو را حتی با ارز آزاد ممنوع اعلام کرده است.

 این در حالی است که دولت البته اعلام می‌کند که در حال بررسی شرایط واردات خودرو است و ظرف چند روز آینده حتما شرایط جدید واردات خودرو را اعلام خواهد کرد. البته باید به این نکته هم توجه کرد که دولت در اولویت 8 حتی از واردات خودروهای کم‌مصرف که شرایط خاصی هم دارند را نیز مورد حمایت قرار داده است.

 در واقع، خودروهای کم‌مصرف آن دسته از خودروهایی هستند که به لحاظ ضوابط و معیارهای فنی در حیطه مصرف سوخت کمتر از 6 لیتر قرار می‌گیرند، حال آنکه بیشتر خودروهای وارداتی از کمپانی‌های بزرگ، عموما در مصرف سوخت رعایت الگوی استاندارد جهانی را دارند و ممکن است حتی بتوانند به راحتی وارد کشور شده و از اتاق مبادلات نیز، ارز دریافت کنند، آن هم نه به نرخ بازار آزاد بلکه به نرخ اتاق مبادلات ارزی که معمولا اختلاف فاحشی در حساب و کتاب واردکنندگان به وجود می‌آورد.



 ساسان خدایی، معاون اداره کل ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: ممنوعیت واردات خودرو موقتی است و هم اکنون نظرات کارشناسی برای تصمیم‌گیری در مورد آن در حال جمع‌بندی است؛ اما تصمیم‌گیری خاصی در این زمینه هنوز انجام نشده است.

 وی می‌افزاید: خودروهای وارداتی به نوعی هم کالای لوکس به شمار می‌آیند و هم وضعیت ارزی کشور به گونه‌ای است که باید ارز به کالاهایی اختصاص یابد که واردات آنها برای کشور ارجحیت دارد.

 خدایی می‌گوید: کارگروه ارزی در حال بررسی واردات خودرو است، البته یکی از مواردی که در این میان به آن توجه خواهد شد این است که تولید داخلی خودروها نیز کاهش یافته است؛ اما به هرحال تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه ظرف چند روز آینده صورت خواهد گرفت.

 اعمال چنین تصمیماتی از سوی دولت در تجارت کشور در شرایطی انجام می‌شود که به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی، شرایط با ثبات برای اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری لازم است، این خواسته فعالان اقتصادی در شرایطی مطرح می‌شود که نوسانات نرخ ارز شرایطی را بوجود آورده است که تصمیم‌‎گیری برای فعالان اقتصادی بسیار سخت است.

 البته یک سال و نیم قبل هم در مقاطعی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد که بعد از آن همچنان اما واردات خودرو به کشور جریان داشت و مشخص شد که عده‌ای خاص توانسته اند با دسترسی به برخی از رانت‌ها، ثبت سفارش را انجام دهند و خودرو وارد کنند.

امسال چه تعداد خودرو وارد کشور شد؟

 به گزارش مهر، واردات خودرو سواری در هفت ماهه اول امسال در حالی به 23 هزار و 321 دستگاه به ارزش 521 میلیون دلار رسید که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال 90 ( 20 هزار و 574 دستگاه به ارزش بیش از 434 دلار) از لحاظ ارزشی بیش از  20 درصد و از حیث تعداد بیش از 13 درصد افزایش نشان می‌دهد.

از 23 هزار و 321 دستگاه  خودروی سواری واردشده به کشور در هفت ماهه اول امسال، 12هزار و 157 دستگاه به ارزش 317 میلیون و 853 هزار دلار از مبدا امارات متحده عربی، 7 هزار و 342 دستگاه به ارزش 124 میلیون و 695 هزار  دلار از مبدا جمهوری کره، 913 دستگاه به ارزش 10 میلیون و 655 هزار دلار از مبدا چین و 2 هزار و 909 دستگاه به ارزش 68 میلیون و 208 هزار دلار از مبدا سایر کشورها بوده است.

در همین حال، میانگین قیمت هر خودروی سواری در هفت ماهه اول امسال بیش از 22 هزار و 358 دلار ( نزدیک به 3.84 برابر هر خودروی سواری صادراتی) بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 6.06 درصدی مواجه شده است.

در حالی گمرک ایران میانگین قیمت هر خودروی وارداتی در نیمه اول امسال را بیش از  22 هزار دلار اعلام کرده است که همین خودروها در نمایندگی‌های مجاز در ایران از 40 تا 640 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند

آشیان مهر تنکابن...
ما را در سایت آشیان مهر تنکابن دنبال می کنید

برچسب : واردات خودرو, نویسنده : مدیر amt بازدید : 683 تاريخ : چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت: 15:11

وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام اینکه برای ارائه طرح تشکیل راه‌اندازی مبادلات ارزی به منزل رئیس جمهور رفتیم، گفت: برنامه دولت جمع آوری بازار سیاه ارز است.

تحریم‌ها کف روی آب است

 به گزارش خبرنگار مهر، سیدشمس الدین حسینی شب گذشته در بخش خبری 20:30 با بیان اینکه برخی تحریم کنندگان می‌خواستند کشور ما را فلج کنند، اما ما حتی یکبار هم پایمان پیچ نخورد، گفت: تحریمها کف روی آب است.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ناموفق بودن گام اول مدیریت بازار ارز در سال 89، اظهار داشت: اگر شما بخواهید به مسافرت بروید، آیا انتظار دارید بانک مرکزی به شما ارز بدهد یا خیر؟

متهم نیستم ولی مسئولیت دارم

 حسینی در این زمینه که اگر من متهم هستم باید دفاع کنم، بیان داشت: اما من متهم نیستم ولی مسئولیت دارم. بانک مرکزی زمانی که به کالاها ارز 1226 تومانی داد، بهتر بود برای ارز مسافری رقم دیگری مثلا 1600 تومان را در نظر می گرفت.

 وی ادامه داد: من در مورد نرخ ارز معتقدم می توان مدل بهتری را پیدا کرد، البته امروز می توان اینگونه قضاوت کرد که تجارب زیادی از بازار ارز به دست آمد.

 وزیر اقتصاد درباره وظیفه نظارتی دولت در بازار ارز، تاکید کرد: فرض کنید اگر وزارت صنعت انتظار داشت واردکننده ایرانی وقتی ارز 1226 تومانی می گیرد با همان نرخ نیز بفروشد، این مسئله را باید به پای اعتماد وزارت صنعت گذاشت.

 به گفته حسینی، گفتگوهای مختلف مربوط به بورس ارز باعث شد تا به تصمیم ارزی امروز برسیم. با این حال بازار سیاه ارز باید جمع شود و ما در این زمینه برنامه داریم.

 وی با تاکید بر اینکه باید صادرات غیرنفتی و واردات که عملیات مجاز اقتصادی هستند در بازار مبادله به یکدیگر نزدیک شوند و ما این طرح را داریم.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: امروز دیگر نمی توان از یک مدل ارزی به مدل دیگر رفت و همین بازار موجود را باید عمق ببخشیم و تلاش شود تا صادرکننده غیرنفتی ارز خود را به بازار مبادله بیاورد.

جلسه ارزی در منزل رئیس جمهور

 حسینی با اعلام اینکه رئیس جمهور در میدان مدیریت ارزی حضور دارد، اظهار داشت: در این زمینه حداقل هفته ای 3 بار جلسه منظم تشکیل می شود که این نشستها غیر از جلسات دولت در راستای مسائل اقتصادی است که البته عمدتا معطوف به ارز می شود.

 وی با اشاره به اینکه برای راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، در یک روز تعطیل به منزل رئیس جمهور رفتیم، گفت: در آنجا کار را ارائه دادیم و سپس رئیس جمهور گفت که آن را بخشنامه می کند و در نهایت مرکز مبادلات ارزی با بخشنامه رئیس جمهور شکل گرفت.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت به هیچ وجه از رفع موانع معیشتی مردم نمی گذرد، تصریح کرد: اگر بخشی از جامعه تحت فشار است، دولت آسوده سر بر بالین نمی گذارد و نپندارید که دولت برنامه ای ندارد.

دولت واقعیت‌ها را می بیند

 حسینی ادامه داد: دولت واقعیت‌ها را می بیند و می پذیرد که در برخی بخش‌ها باید بهتر عمل کند. یک زمانی احساس این بود که بایستی کمتر از ابزارهای نظارتی غیراقتصادی کمک گرفته شود، اما امروز نظارت ها را تقویت کردیم.

 وی رفتار مردم را بسیار موثر خواند و از مردم خواست که به دولت اعتماد کنند، چون بهترین پشتوانه دولت، اعتماد مردم خواهد بود. وزیر اقتصاد به مردم توصیه کرد که در جایی که می توانند به دولت کمک کنند.

آشیان مهر تنکابن...
ما را در سایت آشیان مهر تنکابن دنبال می کنید

برچسب : اقدامات ارزی دولت, نویسنده : مدیر amt بازدید : 634 تاريخ : چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت: 15:10

نرم‌افزار قدرتمند و منحصر‌به‌فرد ASTER، برنامه‌اي بي‌نظير است که شما را قادر مي‌سازد تا به‌کمک يک نرم‌افزار و عدم نياز به هيچ نوع سخت‌افزار ديگر همچون تين‌کلاينت‌ها يا ترمينال‌هاي ارتباطي، يک رايانه را براي استفاده همزمان چند کاربر آماده کنيد! به‌کمک اين برنامه دو کاربر مي‌توانند با در اختيار داشتن دو نمايشگر، دو ماوس و دو صفحه‌کليد از يک رايانه همچون دو رايانه مجزا استفاده کنند.

روش استفاده:
روش استفاده از اين نرم‌افزار بسيار ساده است: ابتدا يک نمايشگر مجزا به رايانه وصل مي‌کنيد (براي اين کار بايد دو کارت گرافيک به رايانه شما متصل باشد يا کارت گرافيک شما از اتصال همزمان دو نمايشگر پشتيباني کند).

سپس يک صفحه‌کليد و ماوس ديگر را نيز به درگاه‌هاي ارتباطي رايانه وصل ‌کنيد (در اکثر رايانه‌هاي امروزي چندين درگاه يو‌اس‌بي وجود دارد که مي‌توان به هريک از آنها يک ماوس و صفحه‌کليد متصل کرد).

در نهايت نرم‌افزار ASTER را اجرا کرده و مشاهده مي‌کنيد که به کمک اين برنامه دو دسکتاپ مجزا روي هر يک از نمايشگرها به نمايش درمي‌آيد و هر نمايشگر نيز با ماوس و صفحه‌کليد مخصوص به خود قادر است همچون يک رايانه مجزا به اجراي نرم‌افزارهاي مورد نظر شما بپردازد.



مزيت‌ها

برخي از مزيت‌هاي استفاده از اين برنامه به‌جاي استفاده از دو يا چند رايانه مجزا عبارتست از:

1- صداي کمتر

2- کاهش فضاي موردنياز

3- کاهش هزينه‌ها

4- صرفه‌جويي در برق مصرفي

5- عدم نياز به شبکه کردن رايانه‌ها

6- حفاظت از محيط زيست با کاهش امواج راديويي.

اين نرم‌افزار در نسخه‌هاي مختلفي ارائه مي‌شود که با توجه به نسخه مورد استفاده، مي‌توانيد يک رايانه را به 2 تا 10 رايانه مجزا تبديل کنيد. چنانچه قصد داريد همين حالا رايانه موجود در منزلتان را به دو رايانه تبديل کنيد، مي‌توانيد نسخه 10روزه از اين نرم‌افزار را به‌طور رايگان از لینک های زير دريافت کنيد:


Download ASTER V7 32bit 2 users (Windows 7, 10 days free trial

Download ASTER V7 64bit 2 users (Windows 7, 10 days free trial

Download ASTER V7 32bit 6 users (Windows 7, 10 days free trial

Download ASTER V7 64bit 6 users (Windows 7, 10 days free trial

User Guide and Requirements (will open in new window

مطالب مرتبط :

آشیان مهر تنکابن...
ما را در سایت آشیان مهر تنکابن دنبال می کنید

برچسب : نرم افزار aster, نویسنده : مدیر amt بازدید : 647 تاريخ : سه شنبه 16 آبان 1391 ساعت: 14:27

مرتضی حیدری مجری صدا وسیما که چندی قبل شایعه خروج وی از کشور و پناهندگی به آمریکا بر سر زبان ها پیچیده بود ، با حضور غرفه بولتن نیوز در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزیهاٰ درباره چگونگی شکل گیری این شایعه و ریشه یابی آن توضیحاتی داد .

متن این گفت وگو را می خوانید:

شایعه خروج شما از کشور چندی قبل مطرح شده بود،اساس این شایعه چه بود و چرا در جامعه رواج پیدا کرد ؟ چگونه می توان با این قبیل شایعه پردازی ها مقابله کرد؟

  واقعیت این ماجرا این است که من احساس می کنم رسانه های ما، چه سایت ها ،چه خبرگزاری ها و چه روزنامه ها گاهی با انگیزه های متفاوت مانند جذب مخاطب و یا رقابت با یکدیگر و بعضی دیگر با دشمنی،  مطالبی منتشر می کنند که از اساس با حقیقت فاصله دارد.

اتفاقی که به آن اشاره کردید به این صورت شروع شد که یک سایت ظاهرا، بر اساس مطالب افواهی یک خبری را منتشر می کند و بعد بقیه هم به استناد همان منبع آن خبر بی پایه را نقل قول می کنند. اول خبر نام منبع جدید را می زنند و بعد عین خبر منبع قبلی را چاپ می کنند.



اولا طبق قانون مطبوعات اعتبار منبع به آن خبرگزاری و به آن سایت و رسانه است، صرف این که یک سایتی مطلبی را روی صفحه می گذارد این نمی تواند مستمسک این باشد که ما از خودمان رفع مسئولیت کنیم و خبر را  صحیح تصور  کنیم. این گونه روشها خیلی در فضای رسانه ای و مطبوعاتی ما زیاد شده است. وقتی چنین اتفاقاتی می افتد شما یا باید سکوت کنید که حمل بر صحت می شود یا باید تکذیب کنید که تکذیب کردن شما را داخل یک لوپ می اندازد که انتهای آن ناکجاآباد است، یعنی هر دو حالت شرایط خیلی سخت است. یعنی سکوت خیلی سخت است و تکذیب خبر هم همین طور.

سکوت که می کنیم حمل بر صحت می شود، تکذیب که می کنیم مفهوم آن این می شود که خیلی خوب، حالا که یک حرف جدیدی زده شد دوباره روی آن حرف ، حرف دیگری زده می شود و همین طور کنفرانسی ادامه پیدا می کند. ضمن این که وقتی شما چیزی را تکذیب می کنید کسانی که تکذیب را می بینند و اصل خبر را ندیده اند ، دوباره مراجعه می کنند تا ببینند اصل خبر چه بوده است.



نکته دیگر این که نمی دانم چرا اصولا ذهن جامعه، به پذیرش خبرهای منفی بیشتر علاقه مند است ،یعنی اگر شما از صبح تا شب اعلام کنید کسی فلان کار بزرگ را انجام داده یا اینجا فداکاری کرده، دیروز کلیه اش را اهدا کرده، امروز خون اهدا کرده، آنجا رفته زلزله زده ها را از زیر آوار بیرون آورده کسی آن قدر برایش مهم نیست که بگوییم "حیدری خیابان ورود ممنوع رفت".

گاهی ممکن است بعضی بگویند که این ورود ممنوع کوچک ترین خلافش بوده و مثلا این شش تا کار خلاف را هم انجام داده است! متاسفانه فضای جامعه ما هم این شرایط را خیلی می طلبد.

برای مقابله با این نوع روش ها و یا واکسینه کردن جامعه در مقابل شایعات چه باید کرد؟

 بایدیک مقداری این فضا را بشکنیم. یعنی به نظر من اگر رسانه ها به سمت کار حرفه ای بروند  بهتر می توان با این فضا مقابله کرد . از راه حرفه ای گری هم بهتر می توان نان در آورد و هم مخاطب را جذب کرد، تا این که بخواهیم از راه های غیر حرفه ای و تهمت و افترا و توهین کار کنیم.



ما می گوییم غیبت مذموم است و بالاتر از غیبت گناهی نیست، غیبت مثل خوردن گوشت برادر مرده آدم است. تهمت که مذموم تر از غیبت است چون در غیبت یک چیزی هست که باید نقل کنید اما در تهمت اصلا چیزی وجود ندارد اما  آن موضوع  را به فردی  نسبت می دهند، پس گناهش سنگین تر  است. فردی موضوعی را می سازد و اشاعه می  دهد بعد هم یک عده که در بعضی رسانه ها، متاسفانه شبنامه نویسند و خبرنگار حرفه ای نیستند آن را در جامعه پراکنده می کنند.

خداوند می فرماید: " از راه درست برو و صادق باش، سعادتمند باش" نمیدانم چرا ما می خواهیم گاهی از راه کج برویم، دروغ بگوییم، غیبت کنیم و بعد هم سعادتمند شویم. اینها با هم اصلا قابل جمع نیستند.

در مورد شایعه ای که در مورد خود شما ساخته شد ،ماجرا چگونه آغاز و بعد بزرگ شد؟

کلید این ماجرا در سال 88 زده شد، با سفری که من به خارج کشور داشتم. یک سفر کاملا از قبل مشخص، با مرخصی رسمی سازمانی . تمام همکاران و مدیران سازمان از موضوع خبر داشتند و می دانستند من به سفر می روم و هیچ چیز عجیبی نبود ،اما من هنوز پایم به خارج نرسیده بود که موضوع خروج من از کشور مثل بمب ترکید به عنوان این که فلانی به خارج فرار کرده است بی آن که بپرسند دلیل من برای فرار از کشور چه می تواند باشد؟ به کجا؟ برای چه؟ من کجای دنیا می خواهم بروم که به اندازه ایران آرامش و راحتی و یا موقعیت و امکانات داشته باشم. اصلا من در بین 400 میلیون نفر آمریکایی دیده نمیشوم. چه قابلیتی برای آن جامعه دارم ؟ در ایران من برای خودم موقعیت دارم، شخصیت دارم، کار خوب، درآمد کافی و زندگی خوب دارم. اساسا اگر کسی مختصر عقلی برای من قائل باشد می تواند بفهمد که هیچ دلیلی برای فرار یا پناهنده شدن من به آمریکا نمی تواند وجود داشته باشد.



نکته ی بعدی این که بعد از بروز شایعه، مصاحبه کردم و گفتم آقا من مرخصی بودم  و دارم برمی گردم به ایران، قبل از آن هم من خیلی سفر خارجی رفته بودم منتها هیچ کدام مثل آن سفر خاص صدا نکرده بود. نمی دانم چرا این سفر خاص چنین سر و صدایی کرد! من در دانشگاه بوردو در فرانسه مقطع دکترا مشغول تحصیل بودم از سه چهار سال قبل به آن جا مرتبا رفت و آمد می کردم، آخرین بارهم پارسال رفتم و از تز دکترای خود دفاع کردم. یک ماه هم آن جا بودم، بعد به ایران برگشتم و چند سفر دیگر خارجی هم رفتم و برگشتم.

ظاهرا شایعات راجع به شما تمامی ندارد؟

متاسفانه بله! الان هم مد شده هر کسی در این مملکت اختلاس می کند می گویند فلانی هم شریکش بوده! الان منتظرم ببینم نفر بعدی اختلاس چه کسی هست که من شریکش باشم! آقای امیر منصور آریا، اختلاس می کند من شریکشم! این خیلی عجیب است اگر من سوپرمن هم باشم وبه جای 24 ساعت 72 ساعت هم وقت داشته باشم علی القاعده نباید به این همه فعالیت برسم یعنی هر جا اختلاس می شود می گویند من شریکم نه، همه این شایعات از اساس دروغ است.

ظاهرا شایعه احضار شما هم به دادگاه درست نبوده؟

 تا این لحظه که در خدمت شما هستم نه به دادستانی ای نه به هیچ ارگان دیگری و تحت هیچ عنوان، نه مطلع نه متهم و نه چیز دیگری، احضار نشده ام. سازمان صدا و سیما اتفاقا به این مسائل به شدت حساس است و از طرف حراست، بازرسی، مدیران سازمان هم تا به حال نه در حد یک تلفن و نه حتی در حد یک ابلاغیه و احضاریه، مورد سوال قرار نگرفتم.

زندگی و کار کاملا شفاف و مشخصی دارم، و این شایعات که مقدار زیادی ملک و املاک دارم، کارخانه دارم، سهام دار چند تا بانک هستم کاملابی اساس و بی ربط است ولی حالا چرا این فضاها ایجاد می شود نمی دانم شاید یکی از آسیب های شهرت همین باشد. اصولا شهرت با خودش آسیب به همراه دارد شاید هم کسانی که در برنامه های تلویزیونی هدف انتقادهای ما  قرار می گیرند، دشمنی کنند.

آشیان مهر تنکابن...
ما را در سایت آشیان مهر تنکابن دنبال می کنید

برچسب : مجری مشهور, نویسنده : مدیر amt بازدید : 764 تاريخ : سه شنبه 16 آبان 1391 ساعت: 14:11

خبرگزاری فارس: سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه قیمت ارز پس از ثبات قیمتی، یکسان‌سازی خواهد شد، گفت: با اعلام و اجرای برنامه‌های جدید بانک مرکزی شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود.
 
 صمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس«توانا» با بیان اینکه هدف بانک مرکزی راهبری قیمت ارز توسط مرکز مبادلات ازری است، اظهار داشت: همه هدف بانک مرکزی در میان مدت، پوشش تمامی تقاضاهای ارزی توسط سیستم بانکی و شبکه صرافی مجاز است و بر این اساس حتماً همگرایی نرخ مبادله‌ای با سایر نرخ‌های ارز ایجاد شده و پس از گذراندن دوران تثبیت، یکسان‌سازی نرخ نیز رخ خواهد داد.

 وی افزود: بانک مرکزی در نیمه دوم سال جاری با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی برای کنترل قیمت‌ها وارد بازار ارز شده و با وجود برخی مشکلات توانسته تقاضای ارز گروه‌های کالایی 3 تا 7 و دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد.

 سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: در صورت ادامه این روند و اعلام برنامه‌های جدید بانک مرکزی تاثیر اجرای این سیاست‌ها را بر کاهش بیشتر قیمت ارز شاهد خواهیم بود.

 وی با بیان اینکه پس از نهایی شدن، برنامه‌های جدید به تدریج اعلام خواهد شد، تصریح کرد: این برنامه‌ها مربوط به تامین ارز بخش خدمات و افزایش گروه‌های کالایی است؛ با توجه به اینکه سیاست‌گذار پولی بیشتر تامین ارز بخش تولید را مد نظر دارد و این تقاضاها با وجود برخی مشکلات پوشش داده می‌شود و فشار تقاضا از بازار آزاد به مرکز مبادلات منتقل شده است.

 کریمی افزود: با عمق بخشی به مرکز مبادلات و تامین ارز در این مرکز، بازار آزاد هم مجبور به تعدیل قیمت‌ها و تبعیت از مرکز مبادلات است ضمن اینکه مختصات کلان اقتصادی نشان می‌دهد که منابع ارزی، توان تامین نیازهای کشور را دارد که البته بخشی از تقاضای فعلی، تقاضای انباشته از چند ماه گذشته بوده و در برخی بخش‌ها موجب مازاد تقاضا در برخی اسعار شده است.

 وی ادامه داد: با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد، در صورت تقویب عرضه ارز، مرکز مبادلات ارزی می‌تواند روند با ثباتی را در بازار ارز ایجاد کند و سرعت تامین ارز از طریق مرکز مبادلات افزایش می‌یابد.

 سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه هدف اصلی سیاست‌گذار پولی ایجاد ثبات قیمتی در بازار ارز است، گفت: نرخ ارز یک متغیر کلیدی در تمامی اقتصاد‌ها و به‌ویژه اقتصاد ایران است و بر بسیاری از متغیر‌های خرد و کلان اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری، مصرف، تولید، واردات و صادرات موثر است.

 وی با اشاره به ایجاد ثبات نسبی قیمت ارز پس از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، اظهار داشت: از زمان راه‌اندازی این مرکز ضریب تغییرات نرخ ارز حدود 3 درصد بوده که اتفاق بسیار خوبی است و این مساله به سرمایه‌گذاران علامت می‌دهد که بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی به دنبال ثبات قیمت ارز است.

 کریمی در واکنش به این سوال که گفته می‌شود از 1.3 میلیارد دلار ارز اختصاص یافته تنها 300 میلیون دلار پرداخت شده گفـت: هرگونه آمار و اطلاعاتی بدون ذکر منبع قابل اسنتاد نیست اما نکته‌ای که باید در این زمنیه گفته شود این است که مرکز مبادلات با همکاری وزارت، صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و بانک‌های کشور در مورد نوع ارز، مقصد و بانک کارگزار خارجی توافق لازم را انجام داده و هیچ‌گونه مانعی برای تخصیص ارز وجود ندارد.

 به گفته وی، وجوه ارزی طی 15 روز کاری پس از دریافت کد تخصیص ارز و تودیع ریال و وثایق آنها، پرداخت می‌شود.

آشیان مهر تنکابن...
ما را در سایت آشیان مهر تنکابن دنبال می کنید

برچسب : یکسان سازی نرخ ارز, نویسنده : مدیر amt بازدید : 595 تاريخ : سه شنبه 16 آبان 1391 ساعت: 13:57